Společný páteční výzkum a hodinka polytechniky pro nejmenší
V pátek 7.1.2022 byl na naší škole realizován další výzkumný den Fakulty tělesné kultury z Olomouce. Vědci se u dalších žáků snaží o objasnění rozvoje provádění duálních úloh. Snahou je zmapovat, jak se u dětí vyvíjí schopnost provádět dvě činnosti současně. Přesněji řečeno, jak současná mentální aktivita ovlivňuje pohybové chování dětí. Získané výsledky umožní pochopit, jak se podílí prostředí a osobnost při výkonu v duálních úlohách, a jak se tato interakce mění v závislosti na věku a získaných zkušenostech. Výsledky budou mít přínos při tvorbě bezpečného a efektivního učebního prostředí pro děti.
Tohoto výzkumu se účastnilo pět polovin vybraných tříd z prvního stupně. Úlohy byly koncipovány tak, aby byly do jisté míry i pro děti zajímavé a zábavné. Druhá polovina třídy zamířila do odborných učeben polytechniky. Zde se žáci 2.-5. ročníků seznámili s moderním vybavením školy, které si i vyzkoušeli.
Technická část vzdělávání byla vedena panem učitelem Navrátilem, který si v některých hodinách přibral pomocníky z řad žáků z tříd 9.A a 6.A. Žákům byla ukázána moderní učebna s CNC stroji. Zde si s pomocí laseru ukázali, jak lze do dřeva vypálit jmenovky (pro paní učitelky). Následně se žáci přesunuli do rukodělné dílny, kde zkoumali vlastnosti různých dřevin. Nejbouřlivější ohlas u dětí mělo zkoumání vůně dřeva, u čehož se strhla velká diskuse. V poslední třetině hodiny následovala vlastní výroba hrací kostky. Předem nachystané kostky si žáci osmirkovali a doplnili čísly tak, aby kostka splňovala všechna matematická pravidla. Při výrobě kostek se uplatnila pomoc žáků z vyšších ročníků, pro které byla společná hodina (dle jejich slov) zajímavým zpestřením, které by si rádi zopakovali.
Na základě reakcí zapojených žáků plánujeme hodinu polytechniky pro nejmenší zopakovat. Jsme vděčni za možnost propojovat práci 1. a 2. stupně a věříme, že se jedná a možnou cestu k vytvoření spolupráce mezi různými věkovými skupinami při vzdělávání.
Tímto děkujeme vědcům z Olomouce a těšíme se na výsledky jejich výzkumu. Současně děkujeme všem zapojeným žákům i učitelům za milou a smysluplnou spolupráci.
Iveta Jančíková, Bořek Navrátil, Hana Medvedová
Řazení: Alba | Podle data