Představení školy
Základní škola Vsetín, Rokytnice 436, příspěvková organizace byla založena v roce 1979. Škola situovaná nad sídlištěm Rokytnice v klidném prostředí v blízkosti přírody se nyní profiluje ve dvou specifických oblastech – informační a komunikační technologie a přírodovědné předměty a ekologie. Informatika je vyučována od 4. ročníku. Její obsah se zaměřuje na algoritmizaci a programování v prostředí Scratch a robotiku za využití robotů LEGO, u mladšich žáků bee - botů a ozobotů. Od roku 2021 škola začala využívat nové prostory vybudované v rámci projektu zaměřeného na podporu polytechnického a přírodovědného vzdělávání. Díky tomuto projektu vyučujeme nový předmět polytechnika, ve kterém kromě ručního dřevo obrábění budou žáci využívat polytechnické dílny vybavené CNC i konvenčními obráběcími stroji, na kterých se naučí základům programování v CAD. Obsah předmětu polytechnika se prolíná s informatikou, žáci se učí obsluhovat 3D tiskárny, využívat 3D scanery, programovat drony. Práce s digitální technikou (fotoaparát, videokamera) a zpracování videa a zvuku zasahuje i do dalších předmětů např. výtvarná výchova. Hodinová dotace přírodovědných předmětů je posílena zejména v oblasti praktických dovedností formou laboratorních prací nebo projektové činnosti. Žáci v těchto hodinách využívají širokou škálu moderních pomůcek, digitálních měřících sad a zařízení. Environmentální vzdělávání využívá rokytnická škola jako nástroje k doplnění, zefektivnění a zatraktivnění vzdělávacího procesu. Vztah k životnímu prostředí je u žáků budován již od 1. ročníku prostřednictvím tematicky zaměřených dnů. Starší žáci mají možnost intenzivního zapojení do mnoha projektů, často s mezinárodní působností např. Světová škola, GLOBE, Fair Trade a dalších. Někteří naši vyučující jsou lektory Badatelsky orientované výuky. Při výuce matematiky se postupně snažíme využívat metodu Hejného a další názorná prostředí např. Abaku. Prezentační dovednosti rozvíjíme v mnoha předmětech, zejména pak zapojením žáků do celostátní soutěže prezentiády, v níž naše týmy dokázaly opakovaně uspět i v celostáním kole. Již pět let úzce spolupracujeme se sdružením MENSA ČR a nadaní žáci mají možnost navštěvovat klub MENSA, který funguje při škole. V roce 2013 škola navázala užší spolupráci s Valašským hokejovým klubem a společnou součinností hokejového oddílu a školy se snažíme vytvářet vhodné podmínky pro skloubení školní docházky a tréninkového cyklu začínajících hokejistů již od prvního ročníku. Jsme aktivní v projektu Sportuj ve škole, kdy s dětmi pracujeme na pohybové průpravě behem jejch pobytu ve ŠD. Systematicky se věnujeme interpersonálním vztahům ve třídě a osobnostní a sociální výchově, na I. stupni využíváme ucelené metodiky Ziphyho a Jablíkovi kamarádi, dále využíváme metodiky společnosti Jeden svět na školách, kterou naši vyučující rovněž lektorují. Aktivní pedagogy máme i v programu Tvořivá škola, kde se zaměřují na metodickou oblast výuky matematiky. Již tradiční aktivitou, na kterou se všichni těší, se stalo každoroční pořádání Školního plesu, který organizují samy děti navštěvující školní klub a školní parlament. Revitalizovaná školní zahrada je uzpůsobena terénní výuce ekologie, přírodovědných předmětů, pěstitelství, ale i výtvarné výchovy či dalších předmětů. Své zázemí zde nacházejí rovněž děti v době pobytu ve školní družině, která má celkem pět oddělení s kapacitou 150 dětí. V zahradě hospodaříme s dětmi metodami šetrnými k přírodě, bez umělých hnojiv, chemických postřiků a rašeliny. Za tento počin jsme v roce 2013 získali certifikát "Přírodní zahrada". Již mnoho let v naší školní přírodní zahradě pěstujeme bylinky, koření, zeleninu, ovoce, květiny, ve sbírce máme i původní odrůdy obilnin a dalších rostlin tradičně pěstovaných na Valašsku. Velkou většinu z nich sami množíme z vlastního osiva, které rádi nabídneme veřejnosti z banky semínek v rámci projektu Semínkovna. Velkému zájmu mezi žáky se těší zejména zpracování jablek při rokytnickém moštování a štrůdlování. Škola věnuje pozornost dalšímu vzdělávání našich pedagogů a plánování jejich osobního rozvoje s cílem vést výuku tak, aby v hodinách byly co nejvíce aktivní děti a učitel se stavěl do role průvodce či mentora.
Podle Rámcového vzdělávacího programu (dále „RVP") má škola u žáků rozvíjet tzv. „klíčové kompetence“.
To jsou základní znalosti, dovednosti a postoje, kterým lze žáky učit více či méně v jakémkoliv předmětu bez ohledu na učivo. Klíčové kompetence tedy tvoří to základní, co by si měl žák ze školy odnést, aby byl připraven na problémy a úkoly, s nimiž se ve svém životě setká.
Často se některé kryjí s tím, co firmy požadují po uchazečích o zaměstnání:
- zda dokáží vzájemně komunikovat (kompetence komunikativní);
- zda umí pracovat v týmu (kompetence sociální a personální);
- zda jsou schopni učit se novým dovednostem a znalostem (kompetence k učení);
- zda jsou tvořiví a umí řešit problémy (kompetence k řešení problémů);
- zda to co znají a dovedou, umí také dobře použít a májí-li určité pracovní návyky (kompetence pracovní)
- zda se dokáží aktivně pohybovat v digitálním světě a vyvužívat jej k dalšímu rozvoji a vzdělávání (digitální gramotnost).
RVP vymezuje školám zařadit do vzdělávání nová – tzv. průřezová témata, která pojednávají především o aktuálních problémech současného světa: mediální výchova, environmentální (ekologická) výchova, výchova demokratického občana, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, multikulturní výchova a osobností a sociální výchova.
Výše jsme již ve stručnosti pojednali o tom, co jsou „klíčové kompetence“ a „průřezová témata“. Zmiňme se ještě o tzv. „očekávaných výstupech“ RVP. Ty určují, k čemu má výuka vést a co má žák na konci 9. ročníku umět. Např. v chemii má být schopen „vypočítat složení roztoku“ a „připravit roztok daného složení“. Zatímco tyto „očekávané výstupy“ jsou pro učitele závazné – to znamená, že výuka k nim musí směřovat a naplňovat je, učivo je pouze doporučené a škola sama o něm rozhoduje při sepisování ŠVP.
Školní vzdělávací program (dále „ŠVP") je tedy dokument, který vytváří sama škola podle instrukcí a náležitostí RVP uvedených ve stručnosti výše, a podle něhož je povinna od školního roku 2007/2008 vzdělávat.
Zohledněné obasti v ŠVP:
Informační a komunikační technologie
Předmět Informatika umožňuje žákům porozumět tomu, jak funguje počítač a informační systémy. Zabývá se automatizací, programováním, optimalizací činností, reprezentací dat v počítači, kódováním a modely popisujícími reálnou situaci nebo problém. Hlavní důraz je kladen na rozvoj informatického myšlení. Do výuky jsou zařazeny základy robotiky. Umožňuje žákům se tvořivě učit objevováním, spoluprací, projektovou činností.
- výuka informatiky od 4. do 9. ročníku (1 hodina týdně)
- základy programování a robotiky (bee - boti, ozoboti a LEGO roboti)
- základy programování v CAD s přímou vazbou na CNC obráběcí stroje
- získání širokého spektra univerzálních dovedností a znalosti při práci s IT
- práce s textovým editorem, pravidla správné editace
- práce s digitální technikou a grafickými editory
- tvorba multimediálních prezentací
- užití tabulkového procesoru
- e-learningová výuka
Přírodovědné předměty a enviromentální výchova
- tradice rozšířené výuky přírodovědných předmětů a několikaletá práce v oblasti environmentální výchovy
- badatelská výuka
- práce s laboratorní technikou v přírodovědných předmětech
- zapojení žáků do projektů s mezinárodní účastí (GLOBE)
- meteorologická, fenologická, biometrická měření a pozorování
- jsme Fairtradová škola
- přírodovědné exkurze
- exkurze do středisek ekologické výchovy a farmy
- účast na předmětových olympiádách a soutěžích s přírodovdným zaměřením
- tématické dny zejména na I. stupni
Přidáno 28. 4. 2017, autor: J4W Admin