Světová škola
Škola získala certifikát "Světová škola 2"
Prvního února převzali žáci rokytnické základní školy certifikát „Světová škola“. Ocenění udělila nezisková organizace Člověk v tísni za realizaci projektu Světová škola 2. Škola tak obhájila svůj titul z roku 2008 a řadí se mezi 160 základních a středních škol v Evropě, které mají oprávnění jej používat. V České republice je to celkem 19 škol, 5 základních a 14 středních.
Ocenění převzali žáci Bára Sušňová, Sylvie Rosová a Michal Navrátil na konferenci s názvem „I Česká škola může být světová“. Certifikáty osobně předala paní Zuzana Hlavičková, ředitelka Odboru Rozvojové spolupráce a humanitární pomoci Ministerstva zahraničních věcí ČR. Konference se zúčastnili ředitelé oceněných škol, učitelé, žáci, partnerské organizace i „inspektorka projektu“ herečka Simona Babčáková. Záštitu projektu „Světová škola2“ udělil místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí České republiky Karel Schwarzenberg.
Žáci zrealizovali během téměř tří let celou řadu aktivit.
„Začali jsme tím, že jsme na podzim roku 2009 sestavili projektový tým žáků, který se pravidelně scházel. Vybrali jsme si téma fair trade a začali jej studovat. Jelikož šlo o projekt, byli žáci vedeni k aktivnímu přístupu.“(Mgr.Bohuslav Sedláček)
„O výběru tématu jsme si rozhodli sami."(Michal Navrátil)
První rok byl zaměřen především na poznávání sociálních a environmentálních souvislostí mezinárodního obchodu. Žáci prošli různými aktivitami, které metodicky zpracoval Člověk v tísni a nezisková organizace Na Zemi – společnost pro fair trade, která se též stala jedním z partnerů.
„Jelikož se však žáci sami naučí nejvíce, když učí někoho jiného, připravili si na jaře roku 2010 různé aktivity pro své spolužáky, ale stejně tak pro žáky ze Slovenska a ze ZŠ Vsetín Luh v rámci „Mini globe games“. Propojili jsme tak výukový program Globe, projekt Světová škola2 a ještě projekt přeshraniční spolupráce Blíž k přírodě, blíž k sobě“. (Mgr. Liběna Dopitová)
Druhý rok projektu museli žáci opustit zdi školy. Jelikož si za cíl stanovili podporu spravedlivého obchodu, rozhodli se po diskusi a zvážení různých možností oslovit představitele města Vsetín. Napsali dopis paní starostce Ivetě Táborské a panu místostarostovi Petru Kořenkovi, ve kterém jim představili projekt a požádali je o schůzku. Na pracovní schůzce s panem Kořenkem se dohodli na uspořádání první vsetínské konference o fair trade, která se uskutečnila 17. ledna 2011. Žáci zde ve spolupráci se společností Na Zemi a Společností pro komunitní práci Vsetín vyzvali představitele městského úřadu k účasti na kampani Faitradová města. Vedení města v čele s paní starostkou tuto myšlenku podpořilo.
Po konferenci nabraly věci rychlý spád. Škola byla přizvána do řídící skupiny pro fair trade a v říjnu minulého roku se město Vsetín stalo fairtradovým městem.
„Ocenění to bylo nejen pro město, ale také pro naše žáky, kteří mohli zažít reálný dopad vlastní práce“. ( Petr Chytil)
Fairtradová konference však nebyla jedinou projektovou aktivitou. V březnu totiž měli žáci i občané Vsetína možnost absolvovat výuku afrického tance a bubnování. Škola ve spolupráci se sdružením Ambos Mundos uspořádala africký víkend na podporu fair trade. Kromě akcí, které v rámci projektu pořádala škola, vypsal Člověk v tísni soutěž s názvem Zrcadlo světa u nás doma v ČR. Soutěže se zúčastnili žáci devátého ročníku v rámci dvou předmětů: práce s digitální technikou a globální výchova. V kategorii nad 15 let získali první místo.
„Propojili jsme práci ve dvou předmětech. V hodinách digitální techniky se děti učily zvládnout základní dovednosti pro natočení filmového spotu, v globální výchově se věnovaly studiu globálních problémů“. (Tomáš Dopita)
Rádi bychom poděkovali našim partnerům, bez nichž bychom naše plány nemohli uskutečnit: městu Vsetín, konkrétně paní starostce Ivetě Táborské, panu místostarostovi Kořenkovi a panu Petru Kozlovi, dále panu Komínkovi a paní Rychtecké ze společnosti Na Zemi a sdružení Ambos Mundos z Valašského Meziříčí. Poděkování patří též naším absolventům, zejména Magdě Čížové, Tereze Kleiblové, Veronice Janečkové, Jirkovi Juřicovi a Janu Klvánkovi, kteří odvedli obrovský kus práce, ale vzhledem k délce projektu už nemohli být u jeho slavnostního zakončení.
Mgr. Bohuslav Sedláček,
koordinátor projektu
7. 2. 2012
Školou zněly africké bubny
Během prvního březnového víkendu jsme uskutečnili na škole další akci v rámci mezinárodního projektu Světová škola II.
Vše začalo již v pátek dopoledne interaktivním programem pro vybrané žáky, kteří měli příležitost vyzkoušet si základy afrického tance a bubnování.
Další program byl již připraven zejména pro veřejnost. Nejdříve žáci představili historii i současnost projektu Světová škola II a pak již mohla začít velmi zajímavá beseda s Alenou Chládkovou a Jirkou Boudou, kteří strávili osm měsíců v Guineji. O svých zážitcích vyprávěli přirozeně a bylo příjemné je poslouchat. V Africe poznávali místní kulturu, ale taktéž realizovali ve spolupráci se sdružením Amos Mundos několik zajímavých rozvojových projektů.
Pomáhali otevřít lékařskou ordinaci a navázali kontakt s některými místními řemeslníky. Těm se snaží v České republice zprostředkovat prodej jejich výrobků.
Během besedy, kterou navštívila i paní starostka Iveta Táborská, bylo možné ochutnat občerstvení se známkou Fair trade. Lektoři také zahráli na rozmanité africké nástroje a účastníci zhlédli zajímavý film o africkém tancování.
Další den byly na programu dva semináře. Bubnování na djembe, africké bubny a seminář afrického tance, který pokračoval i v neděli dopoledne. Celou dobu mohli účastníci zakoupit řemeslné výrobky z Afriky, jež jsou součástí rozvojové programu sdružení Amos Mundos, které na celé akci se školou spolupracovalo. Neméně důležitá byla podpora města Vsetín, Společnosti pro komunitní práci Vsetín o.p.s. a společnosti Člověk v tísni.
Ve společnosti Člověka v tísni
Mezinárodní projekt Světová škola zaměřený na globální problémy současného světa a rozvojovou výchovu pokračuje. Vedle České republiky se Světové školy II účastní i školy ze Slovenska, Polska, Rakouska a Malty. Koordinátorem naší činnosti je společnost Člověk v tísni.
Součástí našich ajktivit jsou i setkání zástupců žáků ze zapojených škol. První proběhlo v dubnu 2010 v Praze.
Účastníky setkání čekalo vzájemné seznamování a představení témat, kterým se v projektu Světová škola II věnují. Hra „Neviditelná ruka trhu“ účastníkům pomohla porozumět světovému obchodování a postavení jednotlivých zemí na světovém trhu.
Na setkání s herečkou Simonou Babčákovou se mluvilo nejen o jejích divadelních začátcích a natáčení Comebacku, ale i o jejích politických a ekologických názorech. Dále byla na programu tvorba koláže ze starých časopisů na téma partnerství, které má plno podob ať už si je uvědomujeme, přehlížíme, nebo je bereme za samozřejmost. Jednou z posledních aktivit byla tvorba myšlenkové mapy, při které děti přemýšlely o tom, co a kdo ovlivňuje jejich školu.
Koordinátorem projektu na škole je Mgr. Bohuslav Sedláček
Práva dělníků v rozvojových zemích
Stránky žáků zapojených do světové školy (červen 2010).
20. listopadu - Mezinárodní den dětských práv
Právě v tento den před 20 lety přijalo Valné shromáždění OSN mezinárodní Úmluvu o právech dítěte. Svým podpisem se k dnešnímu dni zavazuje 193 států zajistit dětem základní práva. K nim patří i právo na vzdělání. Řada dětí přístup ke vzdělání nemá, přes 200 milionů dětí pracuje. Do pracovní činnosti je zapojeno 21 % dětí v Asii, v Latinské Americe 17 % a v Africe až 41 % dětí.
Miliarda dětí ve světě hladoví a nemá střechu nad hlavou
Dětská práce
Reportáže, kde je dětská práce každodenní realitou:
Těžká práce dětí v Kambodži
Keňa: Pro děti ze slumů není dost škol, zato práce ano
V Kambodži je dětství na prodej
Indie má nejvíce pracujících dětí
Fairtrade
Audience v království čaje
Titul Světová škola
Naše škola splnila všechna kritéria nutná k obdržení certifikátu Světová škola pro rok 2008.
Světová škola je místem, kde
- globální témata tvoří přirozenou součást výuky a života školy
- se žáci pod vedením týmu učitelů zabývají aktivně světovým děním a sledují aktuální vývoj v rozvojovém světě
- žáci zjišťují, jak si na tom stojí škola vzhledem k určitým globálním problémům
- žáci, učitelský sbor i širší veřejnost získávají informace o globální problematice
- je nejméně jedenkrát za rok organizována akce za účelem zvýšení povědomí o daném problému nebo s cílem přispět k řešení problému
Na svém zasedání začátkem prosince byli vsetínští radní seznámeni s konkrétními aktivitami našich žáků.
Informace o projektu
Světová škola je mezinárodní projekt, do kterého jsou zapojeny organizace a školy z Velké Británie, Rakouska, Polska, Slovenska, Malty a Thajska. Celý mezinárodní projekt koordinuje britská organizace Actionaid UK. V České republice je koordinátorem společnost Člověk v tísni.
Více informací: http://www.varianty.cz
Energetický audit školy
Čím více energie na škole spotřebujeme, tím více produkujeme skleníkových plynů a tím více připíváme ke klimatickým změnám.
Zjistili jsme:
- Spotřeba elektřiny za ¼ roku: 3181 kWh
- Spotřeba plynu za ¼ roku: 790 m3
Pouze 30 % žáků vybrané třídy vědělo, co jsou to energetické štítky. V 9. ročnících by anketa jistě dopadla lépe, žáci diskutovali o ekologické i finanční výhodnosti nákupu dražších spotřebičů kategorie A+.
Výroba obalů je obvykle energeticky náročnější než jejích recyklace.
Zjistili jsme:
- Odpadky v třídním koši:
- Celkový počet položek - 30
- Počet věcí, které by mohly být znovu recyklovány - 20, tj. 66,6 %
Značné množství energie se spotřebuje v dopravě.
Zjistili jsme:
- Dotázali jsme se 346 žáků
- Nejméně emisí CO2 vyprodukujeme při chůzi - 180 žáků
- Též cyklistika je energeticky úsporný způsob dopravy - 2 žáci
Veřejná doprava je energeticky náročnější než předcházející případy, ale pořád ještě dobré
- vlak - 2 žáci
- autobus - 109 žáků
Cestování autem spotřebuje nejvíce energie a produkuje nejvíce skleníkových plynů z uvedených možností - 53 žáci
Kde uniká nejvíce tepla v naší škole? Okny. Potřebuje nová.
A jak v naší škole šetříme energií?
- budova školy je zateplena
- většina svítidel byla vyměněna za úsporná
- obnovitelným zdrojem elektrické energie jsou na střeše naší školy 2 fotovoltaické články
Aktuální stav školního solárního panelu
Zobrazení: Alba | Podle data