Pohyb? POHYB!!!
V Rokytnické základní škole probíhá od školního roku 2017/2018 výzkum pohybových aktivit a sedavého chování žáků ve spolupráci s Fakultou tělesné kultury v Olomouci v rámci projektu SONIAA. V prvních dvou letech bylo do projektu vybráno celkem 12 škol z České republiky. Žáci zapojení do projektu nejprve hodnotili subjektivně pomocí dotazníků své sedavé chování. Po vyhodnocení dotazníkového šetření bylo vybráno šest škol, kde byly žákům zapůjčeny fitness náramky Garmin. Naše škola patřila mezi vybrané školy a zapojila se do další části výzkumu. V prvním roce projektu byly žákům náramky zapůjčeny dvakrát, vždy po dobu čtrnácti dnů. Ve školním roce 2018/2019 byly žákům náramky zapůjčeny znovu, tentokrát skoro na půl roku. Počet žáků, kteří se do projektu dobrovolně zapojili a měli zapůjčeny náramky Garmin, se ve dvou letech ustálil na počtu 164. Každý žák s náramkem Garmin denně viděl počet svých nachozených kroků a mohl si je srovnávat s nejaktivnějšími žáky své třídy i nejaktivnějšími žáky ostatních škol zapojených do projektu. Tyto informace vytvářely pomyslnou soutěž, která byla jedním z cílů projektu.
Z podkladů celého výzkumy bylo jasné, že děti a dospívající mládež by neměli trávit ve volném čase více než dvě hodiny denně sledováním televize nebo multimediálního obsahu na internetu, hraním her na počítači a mobilních zařízeních nebo jakoukoliv jinou zábavnou činností na těchto zařízeních. K tomu by měli vykonávat nejméně hodinu středně až vysoce zatěžující pohybové aktivity každý den.
Výsledky dvouletého šetření potvrdily, že značné části našich žáků chybí ve volném čase větší pohybová aktivita. Naopak tráví významnou část volného času u mobilních telefonů a televizí. V šestých třídách naší školy tráví více než 2 hodiny denně u mobilního telefonu 8 % žáků. Platí, že čím vyšší ročník základní školy, tím se tento čas významně prodlužuje. Už v deváté třídě se zjistilo, že 50 % žáků tráví u mobilních telefonů více než 3 hodiny denně. Celkem 44 % žáků druhého stupně tráví u mobilních telefonů více než 2 hodiny denně. Pokud k těmto číslům přidáme sledování televize, tak se dozvíme, že více než jednu hodinu denně sleduje televizi 50 % žáků druhého stupně. K datům připočteme, že 14 % žáků sedí denně více než 2 hodiny u počítače. Když shrneme všechno dohromady, vychází nám, že průměrný žák šesté třídy takto „prosedí“ 50 % svého volného času. Žák deváté třídy sezením stráví 70 – 80 % volného času, z toho činnosti s mobilním telefonem zaberou zhruba 44 %. U všech těchto výsledků musí člověk vnímat dva aspekty. Máme žáky kteří věnují značné množství času aktivnímu sportu (hokej, florbal, fotbal, atd.) a máme žáky, kteří se aktivnímu sportu nevěnují vůbec. Z výsledků lze vydedukovat, že žáci, kteří „nesportují“ toho nachodí čím dál méně, naopak „sportovci“ jsou vystavováni stále větší zátěži. Pomyslné nůžky v počtu kroků mezi „sportovci“ a „nesportovci“ se tak stále více rozevírají.
Výzkum přinesl i pozitivní výsledek. Do naší školy na druhém stupni chodí do školy pěšky nebo se dopravuje na kole 81 % žáků, celorepublikový průměr je pak 68 % žáků.
Do projektu se v červnu 2018 zapojilo i 12 učitelů ZŠ Rokytnice. Bylo zjištěno, že učitel za dopoledne po škole nachodí v průměru 6000 – 8000 kroků, tedy víc, než někteří žáci za celý den.
V aktuálním školním roce 2019/2020 na výzkum SONIAA navázal výzkumný projekt TAČR, kterého se účastní pět škol v České republice a město Vsetín opět zastupuje ZŠ Rokytnice. Již získané výsledky bylo potřeba doplnit o další informace, které povedou ke konečnému cíli celého projektu.
Ve čtvrtek 14. listopadu 2019 se na půdě Centra kinantropologického výzkumu a Aplikačního centra BALUO v Olomouci odehrál v režii akademiků a studentů doktorských programů projektový den. V rámci tohoto dne byly na programu rozhovory se žáky a učiteli základních škol na téma pohybové aktivity a moderních digitálních technologií. Nejprve se žáci účastnili řízeného skupinového rozhovoru, který trval zábavnou formou zhruba hodinu. Poté absolvovali tento rozhovor učitelé. Odměnou byly zábavně edukační aktivity, kde si mohli žáci vyzkoušet nejmodernější vybavení Fakulty tělesné kultury. Trampolíny, skákání na trampolínách na snowboardu, protahovací cvičení v moderních halách, horolezeckou stěnu, elektronickou střelnici a další. Všem žákům bylo změřeno množství tuku a vody v těle na přístroji Inbody, změřen došlap chodila a odborně okomentován. Během dne žáky navštívil, mimo jiné, děkan fakulty Mgr. Michal Šafář, Ph.D., který všem velmi humorně poděkoval za účast v těchto projektech. Naše škola měla v této fázi projektu významné zastoupení. Z celkových 20 vybraných žáků ze třech škol v České republice bylo 10 žáků ze Vsetína. Tito účastníci byli vybráni podle mnoha kritérií tak, aby tvořili pestrý reprezentativní vzorek žáků základních škol.
Celý projekt bude ještě několik let pokračovat. Jaký je v tuto chvíli pro nás nejhmatatelnější cíl? Jedná se o primární prevenci sedavého chování žáků založených na motivaci s využitím moderních digitálních technologií. Vědci z Olomoucké univerzity nyní pracují na metodickém materiálu, jak ještě lze podpořit pohybovou aktivitu žáků škol. Metodický materiál bude počítat i se stále dostupnějšími cenami náramků s krokoměry. Proto by měly být do jedné školy v rámci projektu nakoupeny krokoměry pro všechny žáky i pedagogické pracovníky, kteří by se po delší časový úsek mohli porovnávat mezi sebou. Postupně by se sledovalo, zda jsou žáci dlouhodoběji krokoměry motivování k větší pohybové aktivitě. U krátkodobého pozorování tomu tak bylo. U střednědobého pozorování tato motivace kolísala. Aby vše bylo pro žáky zábavnější, budou mít k dispozici software vyvinutý rovněž Olomouckou univerzitou. Tuto metodiku by měli mimo jiné obdržet i zřizovatelé škol a my věříme, že možnost zapojení bude mít opět škola ze Vsetína.
Jako velmi pozitivní vidím, že se žáci do projektu zapojují ve velkém počtu a s chutí sami. Zajímají je výzkumy na vysoké škole. I proto si velice cením, že někteří žáci měli možnost navštívit špičkové laboratoře FTK v Olomouci. Kdo z nás měl tuto možnost v jejich letech?
Na závěr i touto cestou děkuji všem, co se těchto projektů účastnili nebo účastní.
RNDr. Bořek Navrátil, školní koordinátor projektu
Přidáno 6. 12. 2019, autor: Tomáš Dopita