Nadaní žáci
Školní koordinátor podpory nadání
Mgr. Martina Bartošková pro I. stupeň
martina.bartoskova@zsrokytnice.cz
Mgr. Dita Homolková pro II. stupeň
Pracovní náplň školního koordinátora podpory nadání
- Nastavování, realizace, evaluace a udržování Systematické podpory nadání ve škole
- Vyhledávání a identifikace žáků s potenciálem a nadáním ve škole; (spolupráce s ostatními členy ŠPP při odborné diagnostice žáků s nadáním, využívání metod pedagogické diagnostiky nadání a napomáhání v jejich aplikaci ostatním odborným pracovníkům školy včetně aktivní konzultace problematiky nominace nadaných žáků)
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními za účelem diagnostiky, poradenství a nastavení individuálních vzdělávacích plánů pro nadané
- Rozvoj vzdělávací a výchovné nabídky pro nadané a podpora nadání v rámci školy
- Orientace v mimoškolní nabídce pro podporu nadání a spolupráce s externími subjekty
- Komunikace problematiky podpory nadání s odbornými pracovníky školy a vedením školy
- Komunikace problematiky podpory nadání vůči zákonným zástupcům žáků
- Vzdělávání zaměstnanců školy v problematice péče o nadání
- Zapojení školy do struktur zaměřených na podporu nadání, síťování, spolupráce
- Ukotvení relevantní legislativy ve školních dokumentech
Znaky nadání
- Zvídavost - potřeba porozumět tomu, jak věci fungují, jak pracují. Neustálé dotazování, potřeba objasňování, kterou je nutno nejen tolerovat, ale reagovat na ni.
- Motivace - nadané dítě často nepotřebuje výrazně motivovat. Rádo se učí, velké potěšení (odměnu) mu přináší právě rozumová činnost (pokud je mu dopřána).
- Bohatá slovní zásoba, gramatická správnost, časné čtenářství - řada nadprůměrně nadaných dětí se naučí číst do 4 roků a při vstupu do školy čte již zcela plynně jako dospělý.
- Mimořádné počtářské schopnosti - sčítá s přechodem přes desítku, někdy i odečítá do záporných hodnot, velice rychle pochopí princip násobení.
- Hluboké zájmy nebo mnoho zájmů - v oblasti (oblastech), která ho zajímá, je schopné shromáždit množství velmi detailních poznatků.
- Schopnost vytvářet originální myšlenky, flexibilita - vyniká ve schopnosti vnímat a přejímat alternativní způsoby řešení a ihned je uplatnit v nových situacích.
- Typickým znakem i součástí mimořádného nadání je neutichající aktivita. Nadané dítě nevydrží bez činnosti a tím může působit i rušivě.
- Rády jsou s dospělými lidmi nebo staršími kamarády - vzhledem k často odlišným zájmům nacházejí nadané děti kamarády mezi staršími dětmi nebo dospělými.
- Ale ani dítě, které nemá žádný z uvedených znaků, nemusí být nenadané – jeho talent se možná začne formovat a projevovat později. Vývoj nadání je totiž velice individuální.
Mimořádně nadaných dětí jsou 2 - 3 % v populaci. Zahraniční výzkumy však upozorňují na to, že kdyby se všem dětem dostalo patřičné péče a podmínek k rozvoji jejich potenciálu, dokázalo by 20 – 25 % z nich vyniknout v nějaké oblasti lidské činnosti.
PhDr. Vondráková, psycholožka, předsedkyně
Společnosti pro talent a nadání v Praze, pobočky mezinárodní organizace ECHA (společnost zabývající se výzkumem nadaných)
Užitečné odkazy:
Účast na 2. vědecké konferenci na UTB:
Nadaní žáci ze základních škol a víceletých gymnázií Zlínského kraje si na vlastní kůži vyzkoušeli, jaké to je, stát se na chvíli univerzitním profesorem a přednášet v aule na akademické půdě. Tuto jedinečnou příležitost nabídla v pořadí již druhá Vědecká konference pro žáky, která se uskutečnila 26. května 2023 v prostorách Fakulty humanitních studií UTB ve Zlíně. A měli jsme tam svého zástupce. Gratulujeme!
Přidáno 30. 5. 2023, autor: Tomáš Dopita